tirsdag den 14. juni 2011

Passwords

På en skala over sexede ting i verden kommer sådan noget som passwords til telefoner og computere nok  ind rimelig tæt på nr sjok. Og alligevel er det jo det, der vores værn mod pengetyve og identitetstyve og vi bruger dem flere gange dagligt end vi har lyst til at tænke på.

Åbenbart er 1234 det mest udbredte password til iPhone. Jeg skal da indrømme, at jeg da heller ikke har været specielt krea mht passwords selv, men det er trods alt ikke 1234. På min gamle BlackBerry var passwordet feks en tilfældig kombination af lige de 6-9 taster jeg kunne nå med tommelfingeren når jeg havde den i hånden.

Men fortvivl ej ukrea-mht-passwords-mennesker! Der findes (naturligvis) et site der kan hjælpe med at udvælge et helt random password til dig (uuuuh! sexy!) Udfordringen er så bare at huske de tal, der er blevet valgt til en.

Hvis man (som de fleste) bliver bedt om at levere passwords til alt muligt forskelligt og man af sikkerhedsårsager ikke må bruge navne på familiemedlemmer, husdyr, stednavne, fødselsdage osv osv kan fantasien godt blive sat på en prøve. (Især fordi man også her har det problem, at man helst skal kunne huske passwordet igen)

Et fif er at danne et ord ud fra en sætning. Således bliver feks "Hellere 1 fugl i hånden end 10 på taget" til "H1fihe10pt" eller feks udskifte o'er med 0'er, så "Moster Oda" feks bliver til "M0ster 0da"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar