onsdag den 29. juni 2011

Rejsebogsapps

Hurra! Nu er det snart ved at være sommerferietid! Og for manges vedkommende betyder det rejser udenbys og måske oven i købet udenlands!

Jeg har tidligere været inde på glimrende rejsesites og apps men fik i den ombæring ikke nævnt de rejsebøger der nu er gået app.

Politikens Turen går til... er gået app med 10 forskellige destinationer, herunder Berlin, Barcelona, Paris og New York. Den koster 48 kr (i sammenligning koster den fysiske bog omkring 136 kr). Der står naturligvis ikke helt så meget information (eller det virker i hvert fald ikke sådan) i en app som i en bog. Til gengæld har en app den fordel, at den kan guide en hen til en bestemt destination på en helt anden måde end et uklart kort i en bog kan. Og den kan naturligvis også på en helt anden måde gøre det klart, hvilke spændende ting der er i nærheden af en på et givent tidspunkt

Kongen over rejsebøger, Lonely Planet er naturligvis også gået app med mere end 100 destinationer - dog kun byer. Jeg synes generelt der er forskel på Lonely Planet rejsebøgerne. De er klart bedre på nogle  destinationer end andre (og mindes også at have hørt noget om, at de vist ikke altid har været så gode til selv at opleve de ting de beskriver i bøgerne).


Jeg ved ikke helt, om den version jeg prøvede, Stockholm, var en af de destinationer Lonely Planet ikke er så heldig med. I hvert fald var jeg ikke superimponeret. Til gengæld synes jeg umiddelbart, at guiden for Paris ser udmærket ud, så det er muligt jeg bare har været lidt uheldig. (Og jeg ville ønske, at jeg havde haft Lonely Planet som app frem for bog første gang jeg var i Japan og forgæves forsøgte at oversætte vesterlandsk kort med vesterlandske beskrivelser til japanske omgivelser med japanske tegn)

Lonely Planets bøger koster 36 kr og findes indtil videre kun til iPhone, iPad og iPod Touch
Uden at have prøvet dem synes jeg dog umiddelbart godt om Lonely Planets audio guide koncept. Indtil videre ser det dog ud til kun at findes til London (og dele af London) og Paris. En hel by koster 30 kr mens en bydel koster 18 kr. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar