torsdag den 29. september 2011

Kør bil når du kører bil

I mit tidligere job var jeg nødt til at køre i bil til og fra arbejdet. Jeg kørte også en hel del mellem de forskellige sites af firmaet - som regel mens jeg havde gang  noget telefonmøde. Det er jo ganske smart, at man sådan kan udnytte transporttid til arbejdstid. Bortset fra, at det var det ikke.
En ret kendt problematik på kontoret var, at man ikke kunne huske, hvor på parkeringspladsen man havde parkeret bilen fordi man jo var midt i et møde mens man parkerede. Man var simpelthen så meget koplet ud af det med at køre bil, at man ikke registrerede hvor man smed den.

Jeg måtte efter et stykke tid erkende, at jeg altså ikke er typen der kan multitaske. Jeg kan enten deltage i et møde eller også kan jeg køre bil. Ikke begge dele (i hvert fald ikke på en sikker og tilfredsstillende måde)



I dag sætter Rådet for sikker trafik og TDC en kampagne i gang som skal sørge for, at man koncentrerer sig om at køre bil mens man kører bil. Man skal altså ikke sms'e eller være i telefonmøder eller indstille GPS'en eller noget i den stil.

Fakta om opmærksomhed i forbindelse med bilkørsel:

  • Uopmærksomhed er en afgørende fakta i 30 % af ulykkerne
  • Der foretages distraherende handlinger 30 procent af tiden bag rattet
  • 70 procent af kilderne til distraktion findes inde i bilen - dvs. det ofte er ting, som bilisten selv har indflydelse på
  • 46 procent af bilisterne siger, at de inden for det sidste år har været tæt på at køre galt pga. uopmærksomhed
  • Sms'er du i 4 sekunder ved 80 km/t, svarer det til at køre 89 meter i blinde
  • Sms'er du i 4 sekunder ved 80 km/t to gange ugentligt, svarer det til at køre 712 meter i blinde om måneden
Gode råd når du kører i bil:

  1. Brug aldrig håndholdt mobil, mens du kører
  2. Hold ind til siden hvis en samtale kræver din opmærksomhed
  3. Skriv eller læs aldrig sms'er, mens du kører
  4. Sluk telefonen, hvis du ikke kan lade være at tage den, når du kører

Ingen kommentarer:

Send en kommentar