tirsdag den 20. september 2011

Streaming af software

Jeg var til 20 års reunion med folkeskoleklassen i lørdags. Der var et par stykker jeg ikke lige kunne kende med det første (men de kunne så heller ikke kende mig - umiddelbart var jeg lige ved at blive lidt fornærmet fordi jeg da ikke synes, jeg er aldret SÅ meget, men så kom jeg i tanke om, at sidst vi sås havde jeg nok både bøjle og briller og var de der 20 år yngre, så det var måske ikke så mærkeligt).

Generelt var der bare rigtig meget hygge og kærlighed den aften. Og så er det gode ved sådan noget reunion, at man jo så har mulighed for at spørge Jesper, hvad det egentlig er, han har puslet med det seneste år. Jeg har luret lidt på det via Facebook, men det stod mig ikke lysende klart, hvad det gik ud på.



Jesper fra klassen har simpelthen (sammen med nogle andre) fundet på, at man kan køre software i sin browser i stedet for at downloade og installere. Lidt lige som man kan streame musik og film. Det er så smart (og faktisk også revolutionerende), at det kan være næsten svært at forstå, at et helt almindeligt menneske, som man har haft matematik sammen med og spillet rundbold med står bag sådan noget.

Systemet hedder Roozz og man kan downloade eller demo'e det fra deres hjemmeside.

Det fungerer på den måde, at software udviklerne suser deres software gennem Roozz, hvilket gør, at slutbrugerne kan køre softwaren i deres browser frem for at 1. skulle købe hele pakken af software til en formue 2. skulle have softwaren liggende selvom det måske ikke er noget man bruger ofte eller 3. rode med ulovlige kopier/bruge ukendte programmer der kunne være fulde af virus og hvad ved jeg.

Det er stadig early days med det der Roozz men jeg synes det ser rigtig spændende ud og er værd at tjekke ud. (Dog er det lidt ærgerligt, at det ikke duer til Mac endnu, men det kommer nok). Jeg tænker, at det på sigt kan blive lige så naturligt som når man låner en bog på biblo eller streamer musik eller downloader en app.

Man kan se en video her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar