mandag den 3. oktober 2011

Støt brysterne gennem iPhone

På Støt brysterne skriver de, at 1 ud af 9 kvinder rammes af brystkræft. Jeg kan ind i mellem godt have en fornemmelse af, at det er flere. 

For 5 år siden sad jeg på kontoret og blev ringet op af min nære veninde (alle kollegaer var heldigvis gået til frokost) fordi hun havde været til lægen igen. Hun havde i sommerferien fundet en knude i sit bryst som hendes læges ferieafløser havde affærdiget som ingenting fordi hun kun var i tyverne. 

Hun valgte at gå til sin egen læge igen og gennemgik en grundig undersøgelse som jeg skulle høre resultatet af i telefonen. Undersøgelsen havde vist, at det var kræft. Min første reaktion var, at det da ikke kunne være rigtigt. Det kunne da ikke ske for hende! Det kunne måske ske for ældre mennesker eller folk i Jylland (sorry folk der bor i Jylland), men ikke for hende. Men det kunne det altså godt. Hun kom heldigvis i behandling (det tog lang tid og var hårdt) og er blevet erklæret rask nu.

3 år senere startede jeg i nyt job og skulle for første gang i mit liv være et sted, hvor den øverste chef var en kvinde, hvilket jeg syntes var ret sejt. Allerede et par måneder senere blev der dog væltet op og ned på alting, da hun fik konstateret brystkræft og viede det næste år af sit liv på at blive rask.

Det er nok gået de færreste forbi, at det nu er oktober, og at oktober er den måned man sætter fokus på bekæmpelse af brystkræft. Derfor samler Kræftens bekæmpelse ind gennem sitet Støt brysterne til Kræftens Bekæmpelses arbejde med brystkræft inden for forskning, forebyggelse og støtte til patienter og deres pårørende.

Man kan bla støtte Kræftens bekæmpelse ved at købe en af de mange ting der findes på sitet, eksempelvis et iPhone cover til 129 kr:
Eller man kan downloade den app Støt brysterne har lavet, hvorfra man kan donere penge, holde sig orienteret om, hvad Støt brysterne laver i oktober og deltage i konkurrencer. App'en er gratis og kan hentes her eller ved at scanne nedenstående QR kode:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar