onsdag den 18. januar 2012

Det elektroniske liv

Jeg kan huske første gang jeg skulle bruge et foto af mig selv i elektronisk form. Det var noget med at finde frem til en scanner og så scanne et gammelt foto fra et fransk togkort. Det foto var så dét elektroniske foto jeg havde af mig selv i lang tid. Nu er det enestående jo de fotos der ikke fødes, lever og dør elektronisk.

Noget af det jeg synes er allermest fantastisk og sci-fi ved vores tid er, at den virkelige verden og den elektroniske bliver mere og mere integreret. Fotos, film, bøger og musik skabes elektronisk og bruges i elektronisk form, men også vores liv bliver registreret elektronisk i de ting vi foretager os: Vores søvn i form af Sleep Cycle, vores computerspil med bevægelsessensorer, vores løb med Nike + iPod sport kit og andre typer motion i form af Endomondo og Daily Burn (som jeg i øvrigt tror har droppet mig efter jeg har ignoreret den lidt den seneste tid)


















Armbåndet Jawbone Up kombinerer flere af de ovenstående funktioner i samarbejde med ens iPhone. Armbåndet registerer ens bevægelser og kan derfor vurdere ens søvn og og hvornår man skal vækkes. Armbåndet selv kan brumme så man vågner. Desuden tracker den hvor meget man motionerer og kan fungere som reminder til hvis man gerne vil feks spise sundere. Ved hjælp af en app kan man ved gud også få en velgørende organisation til at donere penge til velgørende formål hvis man feks går en mile (hvilket registreres af armbåndet og app'en)


En anden ting som jeg synes er ret syret og faktisk en lille smule uhyggelig kommer fra NeuroSky. Det er en hovedbeklædning kun lidt forskellig fra en hjemmelavet sølvpapirshat men som tilsyneladende kan registrere hjerneaktivitet, hvorved man åbenbart kan træne sin hjerne. Meget, meget sci-fi!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar