tirsdag den 3. januar 2012

Når rettighedsgribbene mødes

Jeg har givet min far en Kindle* i julegave, og så er man jo for alvor nødt til at sætte sig ind i tingene, fordi man skal være pædagogisk forklarende og ikke bare kan slippe afsted med at prøve sig frem og derefter glemme alt om, hvordan man gjorde


Det har ikke været noget problem for min far (og mig) at downloade bøger til Kindlen. Der er en hel del bøger (bl.a. af Balzac som ellers er svære at finde som hard copy men som er gratis at downloade fra Amazon)

Jeg har også blæret mig med hvor supersupernemt og smart det var bare lige at låne biblioteksbøger til Kindlen som så eksisterede i 30 dage på Kindlen og derefter ophørte med at eksistere, så man faktisk ikke engang behøver aflevere bøgerne tilbage igen.


Nu har jeg så selv været i gang med eReolen og det er ikke fordi det er så svært at installere Adobe Digital Edition (hvilket der kræves for, at man kan låne bøgerne elektronisk) og jeg havde allerede Calibri til at konvertere ebøger til Kindle.

Men her er jeg altså ramlet ind i et af de tilfælde, hvor de forskellige rettighedshøge, ørne, gribbe (indsæt selv glubsk fugledyr) tørner sammen. For Kindlen vil kun læse et helt bestemt format og bøgerne der kan downloades med Adobe Digital Edition kan ikke konverteres til nogensomhelst andre formater.

Øv! Ser ud til, at min far og jeg enten må købe os til bøger der kan læses på Kindlen eller gå den old school vej og låne bøgerne helt almindeligt på biblioteket.

*Det er den nye version uden tastatur hvilket havde bekymret mig lidt, men bekymringen blev gjort helt til skamme. Min far er meget hurtigere til at suse rundt på tastaturet via joystikket end jeg var

Ingen kommentarer:

Send en kommentar