torsdag den 3. maj 2012

Billigt mobilt dataforbrug i udlandet

En af ulemperne ved at have en techy-blog OG være glad for at rejse er, at hver gang jeg skriver om en smart rejse-app, så er der en potentiel risiko for, at den kan blive meget dyr pga de høje priser for mobildata i udlandet. Og det sidste man ønsker når man har en blog er, at folk skal blive kede af det for at have fulgt et af ens gode råd. En af de søgninger jeg ser oftest på bloggen er da også "Hvordan slår man roaming fra på en iPhone"


Men der er håb foruden for alle os der også gerne (og måske ISÆR gerne) vil kunne bruge vores smartphones når vi er i udlandet.

TDC har lanceret to pakker med data til brug i udlandet på hhv 10 og 100 MB. Det ser ud af lidt, men når man tænker på, at de fleste smartphone-brugere i gennemsnit bruger 2-300 MB om måneden er det vel ok.  Pakkerne koster 29 kr for 10 MB og 249 kr for 100 MB, hvilket er et stykke fra priserne i DK men stadig en ret væsentlig reduktion i forhold til priser på omkring 20 kr. pr. MB, som er de hidtidige MB priser i udlandet.

Det betyder reelt, at det faktisk bliver muligt at bruge sin smartphone når man er på ferie uden at man behøver være Joachim von And.



I forhold til søgningen om, hvordan man slår roaming fra på sin smartphone, så har TDC faktisk allerede gjort det, ved at man tilmelder sig deres pakker. Hvis man er tilmeldt, er man spærret for dataforbrug i udlandet, indtil man svarer på en sms fra TDC. Dvs at man selv vælger hvornår man skal starte sit dataforbrug og det er begrænset til, hvor mange gange man vælger at købe en pakke

Datapakkerne fås til alle smartphones her

5 kommentarer:

  1. Man skal lige være obs på at det ikke gælder i alle lande. Ud fra et hurtigt tjek er det vist kun i EU, men det er også en start.

    Hvis man er i et land hvor man kan kommunikere, er der nogle gange også mulighed for at købe et abb med data.
    I Tyskland kan man bla i Aldi, i Portigal mener brugte jeg en af de store kæder der er i flere lande, og fik at vide at taksterne også dækkede spanien (hvor vi dog ikke var i samme omgang).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tænker, at meget af mit forbrug (eller potentielle forbrug) vil være dækket i EU

      Jeg har ikke selv orket at prøve at købe abonnementer i udlandet men det er måske lettere end jeg lige tror? (Jeg har en antagelse om, at mobilabonnementer i udgangspunktet er ret uigennemsigtige og usammenlignelige, og når der så lige kommer sprogbarrieren oveni så giver jeg op)

      Slet
    2. Sådan har jeg det også, men har en hobby (geocaching), hvor det kan være lidt sjovt at komme først eller møde andre med samme hobby. Så når der kommer en ny 'skat' er det rart at vide det, så... overgiver mig nogle gange :)

      Er man ikke junkie eller mener at have et 'behov' kan man jo fint leve med wifi på hotel, cafeer og andre steder.

      Slet
  2. Jeg læste om geocaching på din blog. Det lyder ret fascinerende. (og datakrævende i udlandet vel?)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fascinerende, og vildt at så mange voksne render og leder efter små beholdere med en logbog i.

      Heldigvis kan man lave alt forarbejdet hjemmefra, så man uanset om man er på en smartphone eller ej, ikke behøver at bruge data.
      Men jeg har da brugt (dansk) data i udlandet på det - fx gemme billede fra et webcam via mobilen.
      Hvis jeg har lokal-data til gengæld så vil jeg få en mail hver gang der er kommer en ny cache i området :D Hvorefter man kan vælge at gå på jagt i håbet om at blive først - eller møde lokale der.

      Slet