tirsdag den 22. maj 2012

Strøm fra solen

Jeg hørte på et tidspunkt om et (vistnok) japansk firma der havde en vision om at beklæde månen med solcellepaneler og på snedig vis sende al energien til jorden (tror de havde en løsning på, hvordan det kunne lade sig gøre). Og vupti! Ville alle verdens fossile brændstoffer være sat ud af spillet og mennesker behøvede ikke bekymre sig om at skaffe energi.



Meget spændende vision men på en måde også lidt uoverskuelig. Og på en måde er det måske også lidt at gå over åen efter vand, når man nu har sådan et stort område som Sahara, hvor de har masser af sol og der ikke bor ret mange mennesker.

Anyways, før man dækker månen eller Sahara med solceller kan man jo forsøge sig lidt i det små.

I weekenden var min kæreste og jeg i hans forældres meget idylliske sommerhus som har været i familien siden starten af 1940'erne. Det betyder også, at huset blev bygget på et tidspunkt, hvor man ikke brugte helt lige så meget strøm som i vore dage.


Jeg syntes, jeg havde begrænset antallet af elhungrende gadgets (og flere af dem behøvede slet ikke at blive opladet på selve turen) men jeg var alligevel ind i mellem i bekneb med at finde stikkontakter nok.

Det, jeg nok skulle have gjort var at medbringe en solcelleoplader. Jeg har skrevet lidt om solcelleopladere før og de findes stadig til mellem 229 kr, til 399 kr og en luksusversion til 899 kr

Ingen kommentarer:

Send en kommentar