torsdag den 27. september 2012

Har du hørt om net lydbog?

[Pun intended]

Jeg troede egentlig, at jeg var ret skrap til det med hvad bibliotekerne udbyder elektronisk: Jeg kender ereolen, jeg ved nogenlunde hvilke e-læsere man kan bruge til den, jeg har læst en del bøger jeg har lånt gennem ereolen og jeg ved, hvor meget det koster (ca) pr bog man låner - uanset om man læser dem eller ej (det er en 16-18 kr pr bog - det var jeg ret chokeret over)

Men jeg er åbenbart ikke engang BEGYNDT at fatte, hvad der bliver udbudt på bibliotekerne!

Feks kan man jo hente lydbøger gennem bibliotekets Netlydbog. Brugerinterfacet ligner til forveksling det man kender fra ereolen og man er nødt til at have låneadgang til sit bibliotek før man kan låne lydbøger

Hvor man på ereolen er nødt til at have et Adope ID er man på Netlydbog nødt til at have Microsoft Silverlight for at kunne hente lydbøger. Man kan både streame lydbøgerne eller downloade dem og have dem liggende (i en måned) på sin computer.  Man skal også lige være opmærksom på, at det kræver nogle hundrede MB ledig kapacitet på computeren hver gang man downloader en lydbog, så det med streame er måske ikke helt dumt.

Det tager et par klik at få downloaded en bog, og så tager det den tid det tager at downloade nogle hundrede MB.

Jeg bøvlede lidt rundt med det hele (på min Mac) før det gik op for mig, at det her vist primært duer til en pc. Eller i hvert fald noget lidt mere Microsoft kombertibelt end min Mac er lige nu. Jeg havde jo ellers drømt om at hente bøger til Mac'en og overføre dem til iPod. I stedet ser det ud til, at jeg skal gå streaming vejen, hvilket man jo også sagtens kan.

2 kommentarer:

  1. Du kan også prøve www.filmstriben.dk fra bibliotekerne :)

    SvarSlet
  2. Tak for tip. Jeg vil fluks skrive om den når jeg er kommet mig over killer-influenza :-(

    SvarSlet