lørdag den 13. oktober 2012

Gratis solsystem og stjerne-app

Engang i august da det blev annonceret, at der ville være særligt mange stjerneskud om natten, trak min kæreste og jeg have stolene ud på terrassen (oppe i mine forældres sommerhus - tror det ville have været nytteløst her inde i byen) og gloede op i stjernerne et par timer. Vi så også rigtig mange meget flotte stjerneskud.

Men ud over, at jeg synes nattehimmelen er smuk, er jeg ikke specielt skarp i stjerner, planeter og galaxer. Jeg synes egentlig det er ret spændende, men har bare aldrig rigtig sat mig så meget ind i det. Nu er der så hjælp til børn (og andre som mig) omkring vores solsystem med app'en Solar walk (kun til Apple skærme desværre)


Bortset fra den lidt irriterende baggrundsmusik (som man jo kan slukke for), er det en ret lækker app. Man farer uden problemer rundt i solsystemet og lærer om planeternes placering i forhold til hinanden, deres størrelser og hvad de består af.

Man kan klikke sig ind på de forskellige planeter (samt dværgplaneter, astroider og kometer) og så kan man se små film af fænomener som solformørkelser og månefaser. Især filmen om planeternes størrelser i forhold til hinanden er meget overbevisende. Når man går rundt på jorden virker den jo ok stor, men den er mikro i forhold til jupiter som nærmest er en lille bitte krumme sammenlignet med solen.

Alt i alt en meget lækker og informativ app som kan hentes her til Apple skærme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar