mandag den 22. oktober 2012

Planlæg den bedste tur til Marrakech

Lige om lidt skal min kæreste og jeg til Marrakech. Jeg har aldrig været der før, men jeg ser for mig, at det vil være lige som at træde direkte ind i et Tintin album (Krabben med de gyldne klør). Faktisk har jeg aldrig været i Afrika før, så det er meget nyt det hele.

Til gengæld skal vi kun være der 3 dage (hvilket nok var en fejl da det jo er begrænset hvad man kan nå på så kort tid, men da jeg bookede flybilletterne virkede det som en fantastisk idé lige at tage på en forlænget weekend til Afrika og bare lige smage lidt på Marokko). Det betyder naturligvis, at jeg gerne vil være rimelig velforberedt, så vi kan få det maksimale ud af vores tur.
Normalt plejer jeg at køre rejseplaner i Excel, meeeeen det har også sine begrænsninger. Så denne gang forsøger jeg mig med guide til turen på Stay.com

Her ligger allerede de mest populære seværdigheder ("Highligts"), Things to do, en liste med restauranter, hoteller og barer. Desuden kan man få adgang til andre brugeres guides. På de enkelte seværdigheder/hoteller osv kan man se en nærmere beskrivelse + reviews fra Tripadvisor, så man har en idé om, hvad andre synes om seværdigheden/hotellet osv.

Når man finder noget, man synes er spændende, tilføjer man det blot til sin egen personlige guide ude til højre og så kan man lave sine egne notater om de forskellige steder. (Eksempelvis er der nogle restauranter i Marrakech der blev brugt som locations i Sex and the City 2 (the movie), og det står der ikke på restauranterne, men så må man jo selv tilføje det som note til self)

Hvis man på et tidspunkt synes, man er færdig med sin guide (feks når man har 26 ting på listen over ting man gerne vil, men stadig kun har de der føromtalte 3 dage til at nå det), kan man se det hele i ét samlet overblik, enten som et grid eller med alle ens aktiviteter plottet ind i et kort over byen.
Hvis man nu feks har en Facebook ven der har været i Marrakech 30 gange, så kan man spørge dem om råd via feltet "Ask friends for places" ude til højre. Måske har man ikke været SÅ opmærksom på samtlige Facebook venners rejseaktiviteter, men hvis de har været i den by man laver en guide til, så kan man se det ude til højre. 

Og nu til det allermest smarte: Stay.com eksisterer både som et internetsite og som en app. Når du laver en guide på internettet (hvilket alt andet lige ofte er nemmere), så finder på den også på app'en når du logger ind via telefonen.

Man skulle næsten tro, at udviklerne af Stay.com kender til høje roaming priser i udlandet. I hvert fald har du også adgang til din guide fra telefonen når du er offline. Det er supersmart.

Stay apps findes til Apple her og Android her

2 kommentarer:

  1. Smart!

    Og lidt sjovt at I skal til Marrakech - det sted står øverst på min rejseliste :)

    SvarSlet
  2. Jeg har også altid drømt om at komme dertil, og da en venindes veninde fortalte, at man sagtens kunne tage derned en forlænget weekend OG Norwegian havde billige billetter, så var det jo bare at komme afsted :-)

    I et stykke tid har den sagt, at der ville være omkring 30 grader dernede, hvilket har bekymret mig lidt (har det ikke SÅ godt med stærk varme) men efter der bliver truet med polarkulde i næste uge i DK virker varmen ikke længere så skræmmende

    SvarSlet