onsdag den 27. februar 2013

Ny maskine

Vi har efter et længere tilløb (og efter sikkert at have brugt hvad der kunne have betalt for to maskiner på kaffe ude i byen) købt en ny maskine. En kaffemaskine! Wow! Virkelig!?? Har I jeres egen kaffemaskine??!

Yup! Vi har opgraderet os fra en Nespresso/Nescafé-model til en rigtig espressomaskine med steamer und alles (en Rancilio Silvia som skulle være en ok begyndermaskine). Plus en kværn - hvilket ifølge eksperterne nærmest er vigtigere end maskinen. Kværnen er en Rancilio Rocky (er jeg den eneste der tænker Sylvester Stalone her?)


Maskinen ankom midt om natten med min kæreste (nej, han er ikke sådan en bjørnebande-agtig indbrudstyv der kommer hjem midt om natten med stjålne kaffemaskiner og diamantsmykker. Han havde bare været helt ovre i Jylland for at hente maskinen) og vi kunne ikke helt overkomme at kaste os ud i spritny kaffemaskine midt i morgentravlheden. Så jeg måtte vente hele dagen på at komme i gang, hvor jeg naturligvis ikke ville spilde kaffetørst på alle mulige andre (men jeg kom alligevel til at være Nespresso-espresso-utro på arbejdet ud på eftermiddagen)

Jeg havde egentlig forventet, at det der med at steame mælk ville være svært, men det var det sådan set ikke. Altså! Det lykkedes jo ikke i første omgang, men allerede i anden omgang var den ved at være der. Til gengæld var det sgu lidt svært at få presset kaffe ud af maskinen der kunne leve op til forventningerne.



Og selvom man får en guide med kværn og maskine og der er masser af videoer på YouTube, er man altså lidt in the dark når man selv skal vurdere, om kværnen skal stå på 10 eller 20. Vi kværnede i starten på 20 hvilket nærmest er en dødssynd når vi taler espresso. Man starter omkring 10 og så kan man rykke et nyk op eller ned alt afhængig af, hvor hurtigt kaffen løber igennem.

Dernæst skal man regne ud, hvor meget kaffe der egentlig skal være i sien. Det viste sig, at hvis man putter for meget kaffe i, så kan man ikke sætte sien fast i maskinen og det er på en måde ikke så hensigtsmæssigt. 

Kaffebrygningen stopper heller ikke af sig selv, så man skal selv stoppe brygningen....ja, hvornår egentlig?

Der er ikke bare én men en 3-4 forskellige sier med. Hvordan regner man lige ud, hvilken man skal bruge?

Jeg synes, vi har fået et par hæderlige kopper ud, men jeg tror altså der er en årsag til, at baristaer virker så blærede over at være baristaer. Jeg tror faktisk muligvis det kan være, at det er fordi det ikke er helt nemt, det der kaffebrygning, og det faktisk kræver en del øvelse. (Men det skræmmer nu ikke mig at skulle igennem virkelig mange kopper kaffe)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar